APA ITU CHROMEBOOK?




Chromebook adalah model komputer mudah alih generasi baru yang dibangunkan secara bersama oleh pihak Google dengan beberapa pengeluar peralatan komputer yang menggunakan Google Chrome OS. Google Chrome OS adalah sistem operasi yang berasaskan linux yang direka oleh google agar dapat berfungsi dengan lebih eksklusif dengan aplikasi web.

 Projek open source yang disebut dengan chromium OS ini sudah diperkenalkan sejak 7 julai 2009.
Ianya pantas (masa boot kurang daripada 8 saat), kurang selenggara diperlukan dan memfokuskan perkhidmatan awan (cloud) seperti menaip, upload gambar, edit gambar, simpan fail, edit dokumen, buat slaid juga berkongsi dokumen semunya dilakukan secara online. Chromebook berfungsi dengan cukup baik bila ada internet tapi kurang cemerlang bila tidak ada internet. Untuk menaip secara offline serta melakukan kerja-kerja perkomputeran pejabat seperti Microsoft Office, Chromebook dan Chromebox boleh di install dengan software berasaskan sumber terbuka yang percuma seperti Libre Office.

Dalam projek 1BestariNet chromebook dibekalkan ke sekolah-sekolah melalui konsep chromelab atau makmal mudah alih chromebook untuk digunakan di sekolah.
Malah para pentadbir sekolah telah didedahkan dengan program outreach mengenai perlaksanaan projek ini pada akhir tahun lepas.